gamedev, Praca w IT, Wywiady

Jak wygląda codzienność w studiu, które pracowało nad Call of Duty? Wywiad z Oleną Kycha

Olena Kycha

Praca w firmie mającej swój wkład w gry znane na całym świecie brzmi jak spełnienie marzeń niejednego programisty. W rozmowie z Oleną Kycha, dyrektorem HR Grupy Room 8, rozmawialiśmy o charakterze pracy w takim studiu oraz wyzwaniach, z jakim mierzy się ich zespół na co dzień. Zapytaliśmy również o wartości, którymi kieruje się firma, wewnętrzną kulturę pracy i plany dotyczące międzynarodowej ekspansji firmy.

Skąd wziął się pomysł założenia Grupy Room 8?

Rozpoczęcie działalności firmy opierało się na wielkiej pasji do gier oraz chęci przeniesienia ich na nowy poziom. 11 lat temu zaczęliśmy jako małe studio produkujące grafiki oraz tworzące gry. W tym czasie, dzięki ciężkiej pracy oraz po wielu udanych projektach osiągnęliśmy nasz cel i staliśmy się grupą firm, która łączy kilka niesamowitych studiów tworzących gry: Room 8 Studio obejmuje szeroką gamę rozwiązań, od grafik i animacji dla gier AAA aż po darmowe gry mobilne oraz porty konsolowe.

To zgrany zespół działów Sztuki i Gier posiadający portfolia pełne różnych stylów, które mogą obejmować zakres każdego projektu. Dragons Lake to wielogatunkowe studio tworzące gry, które zapewniające zaawansowane rozwiązania technologiczne i projektowe dla projektów AAA/AA+ na PC i konsolach. Studio zajmuje się pracą nad najwyższej klasy tytułami, współtworzeniem oraz portowaniem wraz z wiodącymi wydawcami i deweloperami AAA w branży.

Massive Black posiada imponujące portfolio grafik oraz wzorów z różnych środowisk i dyscyplin, co czyni je różnorodnym i niezwykłym. Studio zawsze dostarcza niesamowite rezultaty, co znajduje odzwierciedlenie w liście jego klientów, która mówi sama za siebie – Google, Amazon, Toyota, Our Machinery, oraz wiele innych globalnych marek. Obecnie jesteśmy również w trakcie projektu pozyskiwania PUGA Studios, brazylijskiej firmy outsourcingowej zajmującej się stylizowanymi grami.

Niedawno dyrekcja PUGA odwiedziła biuro Grupy Room 8 w Warszawie, gdzie mieliśmy ogromną szansę lepiej się poznać oraz popchnąć wiele projektów do przodu. Jednocześnie otwieramy nową funkcję Grupy Room 8, Linię Usług QA. Ta konkretna jednostka będzie ogromna, a jej otwarcie jest obecnie jednym z naszych głównych celów. Obecnie jesteśmy w trakcie zatrudniania do Linii Usług QA w Polsce i będziemy również zatrudniali w Rumunii. Ogólnie rzecz biorąc, mamy wielkie plany w kwestii rozwijania dyscypliny QA, co również zaowocuje ekspansją geograficzną.

W ostatnim czasie praca zdalna stała się rzeczywistością dla wielu firm. Jak to wyglądało w przypadku firmy produkującej gry?

Praca zdalna stała się rzeczywistością dla firm z Grupy Room 8 od kiedy rozpoczęła się pandemia, czyli od początku 2020 roku. Udało nam się zorganizować to przejście szybko i sprawnie – rekrutacje, onboarding, produkcja oraz dostarczenie projektu – wszystko odbywa się zdalnie, co w naszym przypadku sprawdza się świetnie. Nasze funkcje korporacyjne efektywnie konfigurują wszystkie procesy, a dzięki wszystkim obecnym programom i rozwiązaniom, zarządzanie wszystkim odbywa się z łatwością.

Nasze zespoły pracujące przy produkcji posiadają wszystkie narzędzia umożliwiające pracę zdalną, a system zarządzania wydajnością jest bardzo dobrze zorganizowany. Tym samym, ogólna wydajność w czasie pandemii wzrosła jeszcze bardziej. Aby zrozumieć, jak bardzo grupa się rozwinęła, podajemy kilka liczb: kiedy zaczęła się pandemia, mieliśmy niespełna 300 specjalistów. Teraz mamy 1300+. Dodatkowo postawiliśmy na rozszerzenie naszej obecności geograficznie.

Jakie są Wasze istotne wartości związane z kulturą pracy oraz samymi pracownikami?

W Grupie Room 8 mamy pięć podstawowych wartości, które definiują każdy aspekt naszego życia: troskę, doskonałość, niezawodność, pracę zespołową, pasję, oraz kreatywność. Będąc częścią kultury firmy na wszystkich poziomach, są one podzielane przez każdego członka zespołu.

Grupa Room 8 stanowi przyjazne i zróżnicowane środowisko, w którym wszyscy członkowie mają możliwość rozwoju, tworzenia, i dzielenia się swoimi pasjami z osobami o podobnych poglądach. W naszych firmach zawsze zostaniesz wysłuchany i będziesz wspierany – jest to jedna z podstaw naszej kultury pracy.

Niedawno rozpoczęliście globalną ekspansję firmy. Jakie są wasze plany na przyszłość w tym zakresie?

Tak, rozpoczęliśmy globalną ekspansję firmy w 2021 roku i już udało się nam osiągnąć niektóre z naszych celów. Zgodnie z planem, Grupa Room 8 jest już obecna w Polsce, Rumunii, na Ukrainie, w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, oraz w naszej siedzibie na Cyprze. Jedną z naszych najnowszych lokalizacji jest Hiszpania i tam planujemy zatrudnienie ponad 100 specjalistów. Aktualnie wszystkie biura Grupy Room 8 stale prowadzą rekrutacje, dzięki czemu nasze zespoły powiększają się każdego dnia. Jesteśmy szczególnie dumni z naszej nowej jednostki, którą w tej chwili otwieramy – Linii Usług QA,z siedzibą w Polsce.

Nowa linia usług pomoże wydawcom gier w całej branży przezwyciężyć wszelkiego rodzaju wyzwania związane z testowaniem i wdrożyć podejście QA dostosowane do pożądanych wyników. Linia usług QA będzie stanowiła indywidualną jednostką wewnątrz Grupy Room 8, oferującą wyjątkową wiedzę ekspercką dotyczącą QA i specjalizującą się wyłącznie w tej dziedzinie.

Studia Grupy Room 8 słyną z jakości ich projektów i oferują najlepiej dopasowane rozwiązania skonfigurowane dla każdego konkretnego przypadku. Takie podejście pomogło firmie przekształcić się z małego studia artystycznego w jedną z największych globalnych firm outsourcingowych posiadającą zróżnicowaną wiedzę specjalistyczną. Nasze plany dotyczące zatrudnienia pozostają bardzo ambitne – od grudnia 2022 roku naszym celem jest ponad 2000 profesjonalistów. Większość otwartych stanowisk ma charakter techniczny – do zasilenia naszego zespołu zapraszamy zatem zarówno artystów, jak i producentów oraz deweloperów.

Jakich pracowników szukacie do waszej firmy?

Wierzymy, że ludzie podzielający wspólne wartości i pasje, mogą jako zespół nie tylko wiele osiągnąć, ale i spędzić razem wiele wspaniałych chwil. Dlatego nasi specjaliści są jedyni w swoim rodzaju – są odważni i zawsze otwarci na naukę, rozwój i przekraczanie granic kreatywności na poziomie zawodowym oraz osobistym.

W Grupie Room 8 trzeba być zorientowanym na jakość, i rozumieć potrzeby klientów. Ustawiliśmy wysoką poprzeczkę dla jakości naszego projektu, dlatego te cechy są niezbędne dla firmy. Teraz możemy powiedzieć, że posiadamy przyjazne i zjednoczone zespoły, składające się z indywidualnych współpracowników, którzy są skrupulatni oraz chętni do osiągania znakomitych wyników.

Jeśli mówimy o menedżerach i kierownictwie wyższego szczebla, muszą oni dbać o długoterminowe cele, uwielbiać pracę z ludźmi, oraz traktować członków swoich zespołów priorytetowo. Powinni też być w stanie zbudować odpowiednią dyscyplinę. Kiedy ludzie dbają o to, co robią, wyniki są zwykle bardzo satysfakcjonujące. W Grupie Room 8 wszyscy podzielamy to podejście – zapewniamy wysokiej jakości usługi naszym klientom, czyli czołowym wydawcom gier na całym świecie.

Jakie są najciekawsze tytuły, nad którymi pracowała wasza firma?

Jeśli chodzi o wydane gry, które większość z nas zna, możemy z przyjemnością pochwalić się naszym zaangażowaniem i wkładem w następujące projekty: „Call of Duty: Black Ops” oraz “Call of Duty: Black Ops Cold War”, “Gwint”, “Overkill’s The Walking Dead”, “Monopoly Madness”, “Fall Guys: Ultimate Knockout”, “Doctor Who: The Edge of Time”, “Returnal”, “Age of Empires IV” oraz “The Crew 2”.

Oczywiście na firmowych stronach internetowych Grupy Room 8 – Room 8 Studio Portfolio oraz Dragons Lake można znaleźć zdecydowanie więcej informacji, a dodatkowo spora ilość projektów nie może zostać przez nas ujawniona. Przez lata pracowaliśmy nad setkami fajnych tytułów, dostarczając różnego rodzaju usługi naszym partnerom i przekraczając granice kreatywności.

Najlepszą częścią zajmowania się wieloma różnorodnymi projektami jest uczenie się czegoś od siebie nawzajem i ciągłe próbowanie nowych rzeczy. I to właśnie cenią sobie w swojej pracy nasi specjaliści zajmujący się produkcją artystyczną i tworzeniem gier – ta unikatowość jest bardzo ważna w kwestii profesjonalnego rozwoju. Poprzeczka dotycząca jakości dla naszych projektów zawsze była ustawiona wysoko i nie boimy się jej podnosić.

Z których współprac jesteście szczególnie dumni? Zdradzicie, jakie to firmy?

Grupa Room 8 jest jednym z gigantów wśród firm outsourcingowych zajmujących się produkcją gier – świadczymy usługi dla jednych z największych wydawców na świecie. Tak naprawdę, współpracujemy z 7 spośród 10 największych światowych wydawców, w tym Ubisoft, Xbox Game Studios, Square Enix, Gameloft, 505 Games, Electronic Arts i Activision. Lista naszych partnerów jest długa i jesteśmy dumni z każdej firmy, z którą nawiązaliśmy współpracę przez ponad 11 lat naszej działalności.

Dzięki wspólnym wysiłkom firm Grupy Room 8 i naszych cenionych partnerów stworzyliśmy ogromną społeczność graczy. Zrealizowaliśmy kilka świetnych projektów z CD Projekt Red, Annapurna Interactive, Rovio, Arkane, Remedy oraz wieloma innymi. Naszą pasją jest tworzenie niezwykłych doświadczeń opartych na nowoczesnej technologii oraz innowacyjnym podejściu, i wierzymy, że stanowi to klucz do naszego udanego partnerstwa z wydawcami gier.

Czy możesz powiedzieć więcej o waszych działaniach dotyczących zaangażowania specjalistów w waszej firmie?

Posiadamy silny zespół HR dbający o utrzymanie komfortowego środowiska we wszystkich spółkach Grupy Room 8. Bez względu na to, jak daleko nasi specjaliści mogą być od siebie, każde studio grupy dobrze opiekuje się zespołami, zapewniając każdemu członkowi wybór działań edukacyjnych, rozrywkowych, lub wolontariatu. Jedną z czynności, które szczególnie lubimy, są turnieje gier wewnątrz firmy – to świetny sposób, aby zjednoczyć się wokół naszego wspólnego zainteresowania i głównej pasji – gier.

Naszym specjalistom oferujemy kilka tytułów gier i później razem wybieramy jedną, w której będziemy rywalizować podczas naszego wielkiego turnieju. Preferujemy gry zespołowe, które nakierowują na współpracę oraz interakcję nie tylko podczas turnieju, ale także w każdej oddzielnej grupie. Zwycięzcy są zwykle nagradzani atrakcyjnymi nagrodami. Nieustannie pracujemy również nad rozwojem i utrzymaniem kontaktów w każdej firmie Grupy Room 8.

Dokładniej rzecz ujmując, organizujemy wykłady na różne tematy oraz ogólne spotkania webinarowe z kierownictwem najwyższego szczebla, aby na bieżąco informować zespoły o statusie firmy pod względem biznesowym oraz jej dalszych planach. Mamy również wspaniałą tradycję organizowania przerw online z kolegami z dowolnego miejsca – nazywamy to działanie „Random Coffee” (losowa kawa). Koncepcja tej zabawy jest prosta – nasi specjaliści rejestrują się do udziału, a randomizator wybiera dla każdego z nich towarzysza do kawy. Jest to doskonały sposób, aby ludzie z różnych działów poznali się nawzajem, podzielili swoimi zainteresowaniami i po prostu świetnie się bawili zarówno online, jak i offline.

Ponadto wielu z nas czuło, że brakuje nam aktywności fizycznej ze względu na pracę zdalną, więc zorganizowaliśmy różne sesje treningowe – jogę oraz treningi o większej intensywności. Wspieranie zdrowia fizycznego i psychicznego jest dla nas niezbędne. W tym celu ćwiczyliśmy również medytację online, którą planujemy wkrótce wznowić. Rok 2022 był dla naszych firm bardzo wymagający pod względem emocjonalnym, ponieważ wielu z naszych specjalistów pochodzi z Ukrainy. Fakt ten wpłynął na format naszych działań angażujących, dodając do nich wiele wolontariatu, niezależnie od lokalizacji specjalistów. Obejmowały one tworzenie sztuki wspierającej Ukrainę oraz organizowanie weekendów wolontariatu w obozach i schroniskach dla uchodźców.

Grupa Room 8 stanowi duży międzynarodowy zespół, w skład którego wchodzi wielu ekspertów z całego świata. Dlatego chcemy zapewnić spójne doświadczenia dzielenia się wiedzą, które pozwolą każdemu na rozwój osobisty i zawodowy dla osiągnięcia wspólnego celu – przeniesienia gier na wyższy poziom. Pracujemy nad serią wydarzeń, aby stworzyć platformę do budowania osobistych marek ekspertów, aby dzielić się doświadczeniami z wewnętrzną społecznością firmy. A co najlepsze – każdy specjalista, który chciałby podzielić się swoją historią, może dołączyć do tych działań.


Olena Kycha. Dyrektor HR Grupy Room 8, Senior Certified Professional (SHRM-SCP), 9 lat doświadczenia w Zasobach Ludzkich pracując dla globalnych firm IT. Posiada profesjonalną wiedzę z zakresu rozwoju organizacyjnego, zarządzania talentami, transformacji kultury korporacyjnej. Aktywny członek środowisk zawodowych, takich jak Society for Human Resource Management, USA oraz Association of Change Management Professionals, USA.


Redaktor współpracująca

Od trzech lat pracuje jako copywriterka, aktualnie zajmuje się tworzeniem treści dla branży IT oraz militarnej. Miłośniczka robienia szczegółowego researchu.

Podobne artykuły

[wpdevart_facebook_comment curent_url="https://geek.justjoin.it/jak-wyglada-codziennosc-w-studiu-ktore-pracowalo-nad-call-of-duty-wywiad-z-olena-kycha/" order_type="social" width="100%" count_of_comments="8" ]